julespil

nissen klarer alt

Krimi

af

Lisbet Kaae Meyer

1 scene

der hersker travlhed

alle arbejder med at lave en klasseavis

man sidder i grupper

gruppe 1

Hasse

ASGER

Louise

MARIE

Michael

JIMMI

Rasmus

GRUPPE 2

Gustav

HANS

Katrine

THOMAS

Mads

Anna

Mette

Gruppe 3

Simon

Jens

Thandi

Kristina

Henrik

Anne Mette

Christian

vi er i klassen

der er julepyntet men alt hænger ufestligt skævt

eleverne skubber rundt til stads og juletræ

de virker irriterede

hver gruppe laver sin avis

der er en del hemmelighedskræmmeri grupperne imellem

lærer Jensen er tilstede(, han eller hunkøn efter behag)

Hasse

jo jo, det er en smaddergo ide

Asger

ja, lad os bruge den

den er rigtig julet

Michael

nej ved I nu hvad, det er da for åndssvagt

Marie

så gider jeg ikke være med

der skal være nisser med

det er da jul

jens

hvad snakker I om?

er det ikke noget, som vi kan bruge?

Louise

pas dig selv

du skal ikke blande dig i vores avis

lærer

hov hov

tal ordentligt til hinanden

det er da kun jul en gang om året

ellers er der ikke noget   sjov ved at lave en avis

Jimmi

jamen jens vil altid vide, hvad vi andre laver

han er så dum

han skal passe sig elv

jens

vel vil jeg ej

og du kan selv være dum

Henrik

de er også så dumme i den gruppe

Annemette

vi behøver slet ikke jeres hjælp

vi kan godt selv

( gruppe 2 rejser sig og går med deres papirer ud af scenen)

jens

hvor skulle de hen ?

lærer

jens

nu er du jo nysgerrig

pas nu din egen butik

så passer de andre deres

jens

åhr, jeg er da ikke spor nysgerig

jeg spurgte bare

lærer

netop

lad være med det og pas det, du selv laver

jens

øv

Rasmus

jens se nu på dette her

hvis du tegner et grantræ lige her så bliver det smadderflot

jens

jeg gider ikke

jeg vil hellere vide, hvad de andre laver

Rasmus

de laver en juleavis ligesom os

Kristina

kan du ikke forstå, at det skal være hemmeligt

hver gruppe laver deres egne avis

det er da sjovere sådan

jens

jeg synes, det ville være meget sjovere, hvis vi kunne finde ud af, hvad de andre laver og så trykke det i vores avis,

sådan gør man også i virkeligheden

Christian

det er da tarveligt

det kan man da ikke være bekendt

Kristina

hvorfor skulle vi da også gøre det

vi har masser at skrive om

der er både julegaver og bageopskrifter

jeg ønsker mig------

lærer

snakker I nu igen

se nu hellere at komme igang

jens

vi er igang

vi arbejder

lærer

det er godt med jer

jens

du er altid på nakken af mig

jeg sidder lige her og tegner

lærer

sludder, hvorfor skulle jeg dog være det

mon ikke du skulle finde julehumøret frem

jens

jeg sidder her og snakker med de andre om, hvad der skal stå i avisen og så hakker du på mig lige med det samme

lærer

det var ikke min mening

at hakke på dig

jeg vil jo bare have arbejdet igang

og I er ikke igang endnu

Kristina

vi går igang nu

se selv

vi arbejder og arbejder

glædelig jul

ih hvor er det altså hyggeligt dette her ( sarkastiskt )

alle kaster sig over arbejdet

lærer

det var bedre

( han/ hun går ud

gruppe 1 rejser sig og går

mads skubber til jens, da han går ud og jens farer op )

mads

hovsa

undskyld

jens

det gjorde du med vilje

mads

nej nej

jeg gjorde det med hånden

( han løber ud )

jens

dumme unge, han skal få nogle bank

Annemette

tag den nu med ro

skriv du hellere i avisen om det

thandi

ja, der kan stå sådan

skoleelever mobber hinanden selvom julen nærmer sig

Simon

ja

eller

overfald i skoletime

på sagesløs skoleelev

ingen julefred blandt skolebørn

Henrik

ja og nedenunder skal der stå

og hvor var læreren, da det skete?

thandi

ja, eller en overskrift som--

drikker læreren julegløgg i timerne, mens eleverne slår løs på hinanden

det ville da se flot ud

jens

jamen det er jo ikke rigtigt og så bliver Jensen bare gal igen

det gider jeg altså ikke

Simon

hvorfor er du altid så sur

jens

jeg er ikke sur

og du skal bare passe dig selv

Kristina

hvorfor er drenge altid så dumme

han får nok ikke det han ønsker sig af julemanden

thandi

ja det må du nok sige

---------------------------

før 2 scene

jens kommer ind foran tæppet og taler til publikum

jens

ih hvor er jeg gal

 de er allesammen på nakken af mig

og det er der slet ingen grund til

jeg gør virkelig ingenting

der er da ikke noget ondt i, at jeg gerne vil vide,

 hvad de andre

går og laver

vel?

julenissen

nej det er der virkelig ikke noget ondt i

jens

hjælp

hvem er du

er du den nye vikar

julenissen

vikar hvem mig

nej ellers tak

jeg hader børn

særlig ved juletid

jens

er du en rigtig julenisse

det må være dig spøg

sådan nogen findes slet ikke

nissen

hvad for noget findes jeg ikke

( sparker jens )

jens

av for søren

hvorfor gjorde du det?

jeg vil bare gerne være med

men nu har jeg også fundet på en god hævn

jeg vil lave noget, som de allesammen kan skrive om

i deres aviser og så vil jeg bagefter fortælle dem, at det bare var mig, der havde lavet det og så bliver de allesammen til grin.

god ide, ikke?

nissen

tror du nu at det er en god ide jens

det kunne jo være at der ikke var andre der syntes om det

og det er jo snart julen

jens

pyha

jul

jeg er da ligeglad med julen

for min skyld kunne det ligeså godt være fastelavn

nissen

jens dog

hvor kan du sige det

julen er den allerbedste tid

han går ud

( 2 scene)

vi er på gangen udenfor lærerværelset evt stadig foran fortæppet

der skal være en fyldt papirkurv med madpapir og mælkekartoner

lærer 1 og lærer 2 kommer ind

lærer 1

hvor er børnene altså umulige i dag

8 klasse er helt forfærdelig

de forlanger julehistorier hele tiden

lærer 2

nå så er det altså ikke mig der er sur i dag

6 klasse skændes hele tiden

De har bagt brune kager til husgerning og de har allesammen ondt i maven siger de

af at spise kagedej

( Jensen kommer )

Jensen

davs, hvordan går det?

er jeres unger også skøre idag?

vi laver en juleavis, men jeg kan ikke få dem til at arbejde

lærer 1

har du sat dem rigtig igang?

lærer 2

arbejder de i grupper?

Jensen( fornærmet )

ja, selvfølgelig har jeg sat dem ordentlig igang

ungerne er bare helt umulige

de skændes og gør vrøvl hele tiden

lærer 2

har du prøvet at give dem en svær opgave at arbejde med

det plejer at hjælpe

lærer Jensen

hvad mener du?

lærer 2

jeg mener

lav en krimisag eller et eller andet  og lad dem skrive om sagen

det plejer at hjælpe

lærer Jensen

jeg kunne måske kvæle et par stykker og lade de andre skrive om det

eller hænge et par stykker som pynt på juletræet

er det sådan noget, du mener?

lærer 1

sådan noget må du ikke sige

ikke engang for sjov

Jensen

hvorfor dog ikke?

her er der jo ingen der hører os

og desuden ved du da godt, at det er sådan noget man siger,

 når man er træt- juletræt

det bliver godt at få ferie

lærer 2

nå, jamen hvad siger du så?

Jensen

det var måske en god ide

jeg vil overveje det

( han sætter sin taske fra sig på gulvet )

Jensen

jeg skal lige hente en bog

og så skal jeg hjem

jeg skal rette stile i eftermiddag og så skal jeg i banken med pengene som 5 b har afleveret til deres julefest

( alle går ud

scenen er tom

jens kommer listende ind)

jens

det var vel nok heldigt, at jeg lyttede,

nu har jeg noget at skrive om i avisen

* lærer vil kvæle børn * skal der stå

eller:

* børnene bliver mere og mere umulige * siger lærer

jeg bliver bestemt den bedste journalist i hele klassen

men se nu bare her

der står Jensens taske

( han lister nærmere )

og her står en fyldt papirkurv

fyldt lige til randen

skulle man mon ikke ?

jo, det er for fristende

( han tømmer taskens indhold ud i en krog

der skal være et sæt stilebøger imellem

og nu fylder han taskens indhold ned i tasken

ude fra kulissen høres skridt

tasken lukkes og jens flygter )

( Jensen ind med en bog )

Jensen

nu skal jeg se at komme hjem

jeg skal rette stile

jeg hader at rette stile

men det skal jo gøres

ud

tæppe

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

julenissen

men hvad jens ikke vidste det var at lærer Jensen også havde en konvolut med 1000 kr i tasken

den havde jens tømt over i papirkurven uden at vide det

nu har jeg taget konvolutten og så må vi jo se hvordan jens klarer sig

tys

der kommer nogen

( han lister ud )

3 scene

næste dag i klassen

grupperne er i arbejde

Jensen kommer ind med mappen under armen

han ser ganske bekymret og stresset ud

Jensen

god morgen børn

mon ikke arbejdet går bedre i dag?

Det vil jeg da bestemt håbe

jeg er træt og trænger til ferie

jens

du var også sur i går

Jensen

var jeg?

det var da trist

du er jo altid så sød og glad

Katrine

der fik du den, jens

jens

pas dig selv

Simon

hold nu op jens

kom nu hellere i gang

Jensen

jeg har ellers et problem, som jeg skal have løst

det må være noget for et par kvikke journalister

alle

hvad er det?

lad os høre

sig det nu

osv

Jensen

vent nu lige lidt og lad mig fortælle

jo

nu skal I høre

I går,

da jeg gik hjem for at rette jeres stile,

så var de væk

Anna

hvad siger du!

har du smidt dem væk

hans

og det tog mig tre timer at lave min

Gustav

min far bliver rasende

Jensen

ja, det blev jeg også først

for den, som havde taget stilene

havde fyldt min taske op med

papir og tomme mælkekartoner

Mette

bvadr

hvor er det altså ulækkert

Jensen

jamen det var nu ikke det værste

der manglede også en kuvert med 1000 kr, som jeg havde samlet ind til turen med 5 b

en eller anden må have stjålet den og har så samtidigt taget stilene for at få det til at se ud,

som om det bare var for at drille mig

jeg må have de penge tilbage

Jimmi

den klarer vi

Michael

og så kan vi skrive om sagens gang i avisen

Jensen

ja gør I bare det

det ville trøste mig

at I forsøger at hjælpe

og lidt skriveri kan da ikke skade

gruppe 1 stikker hovederne sammen og går

Thomas

Jensen

fortæl os hvordan det gik til

Jensen

jeg havde stillet min taske på gangen udenfor lærerværelset, mens jeg hentede en bog

bagefter tog jeg tasken med mig hjem og det var først, da jeg kom hjem, at jeg opdagede, hvad der var sket.

hans

nu skriver vi først en artikel, som fortæller om forbrydelsen

Anna

ja

jeg vil skrive på maskine

hans

så dikterer jeg

Katrine

så går Thomas og jeg på sporet

Anna

ja, gør I det

men husk

I er ikke politifolk

I må kun undersøge sagen

mads og Gustav

vi går også

Anna

husk nu, hvad jeg sagde

mads

ja ja

( til Gustav )

vi gør som det passer os ikke også

Gustav

jo jo

kom nu bare

jeg har fået en god ide

( gruppe 2 går )

-------------------

jens

passer det der med pengene

Jensen

ja selvfølgelig

ellers sagde jeg det da ikke

jens

det kunne da godt være

det bare var for at få os til at skrive noget

Jensen

vær nu ikke så sær

Simon

ja, nu er du altså dum

kom nu hellere i gang

hvad skal vi starte med

jens

jeg vil hellere lede efter stilene

der er pengene nok også

thandi

ved du, hvor pengene er?

Kristina

jens, har du noget med dette her at gøre?

jens

selvfølgelig ikke

men der sker da ikke noget ved at lede efter den vel?

( gruppe 3 går )

Jensen alene på scenen

Jensen

puha, det virkede

nu kommer de da endelig i gang

det kan endda være, at mine stile dukker op undervejs og pengene

det er en kedelig historie.

jeg burde heller ikke have smidt min taske fra mig på gangen med så mange penge i .

jeg kom virkelig hjem med tasken fuld af affald

bare de ikke er forsvundet for altid

så kommer jeg til at erstatte dem

1000 kr er mange penge af en lærerløn

nå, jeg må vist hellere hente mere papir til de flittige børn!!!!!!!!!!!!!!!!

tæppe

nissen

ja nu er jens bekymret

det har han rigtig godt af

og lærer Jensen er bekymret

men den klarer jeg i en håndevending

sådan

jeg skriver bare et brev til ham

jeg skriver

kære hr Jansen

jaj hved vår pengene er

julehelsen fra

nessen

sådan

nu bliver han da beroliget

jeg lægger brevet her på hans bord

( nissen går ud, men brevet rives på gulvet da han går )

----------------------------------------------------

-scene 4

Louise og Marie kommer ind med en avisforside

som de sætter op på bagvæggen

der står med store bogstaver

* lærer bestjålet *

* danske stile sporløst forsvundet *

Marie ( læser )

frækt røveri på Moseholmskolen

en lærer på den kendte Moseholmskole blev i går eftermiddags udsat for et frækt attentat

lærerens skoletaske blev i et ubevogtet øjeblik tømt for alt og indholdet blev erstattet af gammelt madpapir og gamle mælkekartoner

foruden de forsvundne stile indeholdt tasken også 1000 kr, som den uheldige lærer havde indsamlet blandt børnene, med en lejrtur for øje

Louise

det er altså blevet en drøngod artikel

lad os nu se, hvad de andre grupper har fundet på

( gruppe 3 ind med deres avis

jens ser sur ud )

Simon

jens lad nu være med at gøre vrøvl hele tiden

det er da blevet meget godt

jens

jeg synes altså ikke, at det skal skrives sådan

det kan misforståes

thandi

vrøvl

nu sætter vi den altså op ved siden af de andres

( jens læser med foragt )

 *lærer bestjålet af skoleelev*

 sådan kan man ikke skrive

Annemette

det må da være en skoleelev, der har stjålet de penge

Christian

ja, og vores stile

jens

det er da ikke sikkert, at de to ting hænger sammen

Henrik

selvfølgelig gør det det

der er da ingen, der smider stilene væk og lader 1000 kr ligge til den næste, som så fylder tasken med madpapir

den må du længere ud på landet med

jens

jeg synes altså, at det er noget pjat at skrive sådan

Simon

det må du selv om

nu hænger den der

vi kan ikke altid lade dig bestemme

jens

så vil jeg slet ikke være med længere

( han går )

Kristina

så nu blev han sur igen

thandi

han bliver altid sur

lad ham bare det

Kristina

sådan som han skaber sig

skulle man næsten tro, at han vidste noget

Simon

tror du, at det er ham, der har taget pengene?

Henrik

er du rigtig klog?

nok er han sur

men han stjæler da ikke

thandi ( til Simon

sådan siger man slet ikke om hinanden, at du ved det

Christian

lad os nu gå videre med avisen

hvad skal den næste artikel være om?

Kristina

jeg ved det

skal vi ikke lave et interwiew medJensen

det var jo ham, der blev bestjålet

Simon

orv

det er en smaddergo' ide

alle ud af scenen

de kommer trækkende tilbage med den modvillige Jensen

Jensen

hvad vil I nu ?

bestil I hellere noget med jeres avis

Henrik

jamen det er til avisen

vi vil gerne interwiewe dig

Kristina

kom nu bare

Jensen

jamen så lad mig høre, hvad det er, I vil

han sætter sig

Simon

jo, nu skal du høre

fortæl os lige en gang til, hvor det var, du satte din taske i går

Jensen

det har jeg jo allerede sagt

jeg satte den udenfor lærerværelsets dør

et kort øjeblik og bagefter gik jeg hjem

Kristina

kunne du se på tasken, at der havde været nogen i den på det tidspunkt

Jensen

nej

det vil sige jo

jeg undrede mig et kort øjeblik over, at tasken var så let

thandi

kikkede du så ikke efter, om der var noget galt

Jensen

nej, jeg tænkte kun på at komme hjem og bage julekager sammen med mine børn og min kone

Annemette

hvornår opdagede du så tyveriet?

Jensen

det opdagede jeg først i går aftes, da jeg skulle rette stilene

thandi

og hvad gjorde du så?

Jensen

gjorde?

der var da ikke noget, jeg kunne gøre

jeg sagde grimme ting

om uartige unger

men det bringer jo ikke stilene og pengene tilbage

Simon

ja for p.... stilene

Jensen

og da jeg kom hen på skolen, så meldte jeg sagen til skoleinspektøren

Simon

og hvad sagde han?

Jensen

han sagde .....hør

nu må det vist være nok for denne gang

nu har I vist fået en masse at vide

( han rejser sig og går )

thandi

sikke travlt han fik

hvorfor mon det

Kristina

han virker på mig

som om han ikke havde rent mel i posen

thandi

det skriver vi

der skal stå :

* lyver lærer om røveriet på Moseholmskolen i går *

Simon

det skriver vi

kom vi går

( de går ud af scenen )

( jens ind )

han ser sig om

jens

pyha, det er vist en værre historie, jeg har rodet mig ind i.

det var ganske vist mig, der tømte den taske, men jeg så bestemt ikke nogen penge og jeg har ikke taget dem.

hvis det bliver opdaget, at jeg har noget med denne her historie at gøre

så får jeg skylden for det hele

jeg må vist hellere finde de stile

( han snuser omkring og leder

skolebetjenten kommer ind )

jens

hov skolebetjent

vent lige lidt

skolebetjenten

ja ja

hvad er der?

har du ikke time nu?

jens

nej nej

vi har emne

skolebetjenten

nå ja, så er I jo alle steder

hvad er der?

jens

hvem gør rent her på gangene?

skolebetjenten

hvorfor det ?

jens

ikke for noget

jeg spurgte bare

skolebetjenten

det gør jeg

hvis du så gerne vil vide det

jens

nå ja, men her er da også pænt og rent

skolebetjenten

ja, ikke også,

selv om børnene roder hele tiden

i går lå her en masse papir, som jeg måtte bære væk

jens

nåh ,gjorde der det

og hvor gjorde du så af det?

skolebetjenten

det bar jeg alt sammen ned i skraldehuset

( jens vender om og gør mine til at gå )

skolebetjenten

hov, hvor skal du nu hen?

jens

jeg skal bare

jeg har emne ved du

skolebetjenten

forvirrede børn

altså

( han går ud den anden vej )

tæppe

------------------------------------------------

i klassen

jens dukker op med favnen fuld af stilebøger

han ser for en gangs skyld glad og tilfreds ud

jens

se, hvad jeg fandt i skraldehuset

her er alle stilene

men ingen penge

nu lægger jeg alle stilene tilbage i Jensens taske

så er jeg fri for mistanke

(han taber en stil

men opdager det ikke

går med resten)

---------------------------------------------------------5 scene

i klassen

gruppe 2 ind

Gustav samler den tabte stil op

Gustav

her ligger Simons stil

hvordan er den kommet her?

hans

må jeg se,

det ser mystisk ud

Anna

årh

han har nok bare ikke afleveret den i går

så nu ligger den her og flyder

Katrine

der kommer han

Gustav ( tager stilen og gemmer den på ryggen )

Gustav

davs Simon

Simon

davs

hvad er der?

Gustav

ikke noget

er du ikke ked af at din stil er blevet væk?

Simon

jo, det er vi vel allesammen

Thomas

afleverede du din stil sammen med os andre i går ?

Simon

ja, selvfølgelig gjorde jeg det

hvorfor spørger du om det?

Gustav

fordi din stil er her

jeg fandt den på gulvet lige før

Simon

du lyver

jeg afleverede den i går

hans

det er vist et spørgsmål om hvem, der lyver,

du skulle vel ikke vide noget om,

hvem der har stjålet stilene og de 1000 kr

Simon

nej, jeg har ikke noget med det at gøre,

giv mig så min stil

( han begynder at græde )

mads

hvad tuder du for?

hvis du har ren samvittighed, så behøver du da ikke at tude

Simon

jeg tuder heller ikke

jeg fik bare noget i øjet

giv mig så den stil

( stilen går fra hånd til hånd

Simon springer efter den og stilen falder på gulvet )

Jensen kommer ind

Jensen

hvad laver I nu?

er her da aldrig fred bare et øjeblik

Simon

de har taget min stil

Jensen

sludder Simon

din stil er forsvundet sammen med de andre

Anna

vi har den altså lige her

( hun samler den op og rækker den til Jensen,

samtidig samler hun nissens brev op )

Jensen

jamen

hvordan er det gået til?

her er jo Simons stil, men her er også et brev

( han åbner det )

se se det er fra julenissen

er du blevet julenisse Simon

Simon

lad være med at drille mig

og giv mig  så den stil

Jensen

ja hov hov tag det roligt

det var bare for sjov

men her er virkelig et brev hvor en eller anden der underskriver sig nissen tilstår at kende noget til tyveriet af pengene

Anna

den lå her på gulvet, da vi kom ind

Simon

ja og så siger de, at det er mig,. der har gjort det.

,

Jensen

sludder

selvfølgelig har du ikke det

men det var dog mærkeligt

hans

ja, en eller anden må det jo være, der er kommet med den

Jensen

ja, og vedkommende har måske tabt denne her, da han eller hun er kommet med stilen

Mette

det er lige noget for vores avis

* den mystiske stiletyv *

skal artiklen hedde

Jensen

ja, hvis det kunne bringe sagen frem i lyset

så var det måske en ide at skrive om det

gå I bare i gang

( gruppe 2 kaster sig over opgaven og Jensen går )

tæppe

---------------------------------------------------

jens ind foran tæppet

jens

så nu fik jeg anbragt stilene i Jensens taske

der var ikke skyggen af en konvolut med penge

men stilene er på plads

nu har jeg ikke mere at gøre med den sag

nissen

men jens bliver meget klogere

for nu anbringer jeg pengene i jenses taske

sådan

så må vi jo se hvordan han klarer det

(lister ud)

( gruppe 3 kommer ind fra modsat side )

jens

hej, hvad laver I?

Henrik

hvad søren

er du til at tale til

vi prøver at finde pengene, hvis det ellers interesserer dig

jens

må jeg være med

jeg skal nok opføre mig ordentligt

thandi

er du syg?

( hun føler ham på panden )

jens

lad være med det

Kristina

lad hellere være med at drille ham

han bliver bare sur igen

her står Jensens taske

han er nu også slem til at lade den stå og flyde alle vegne

jens

skal vi kikke i den?

thandi

er du rigtig klog

det må man da ikke

Simon

hvis man skal opklare noget, så må man vist godt

-tror jeg

-

Kristina

jeg tør ikke

Simon

jeg tør godt

( han bøjer sig for at lukke tasken op )

( Jensen kommer ind )

Jensen

hvad i alverden laver I i min taske?

der greb jeg nok tasketyvene på fersk gerning

( jens holder sig i baggrunden )

Jensen

hvad ville I have i min taske ?

thandi

vi ville bare kikke i din taske

Jensen

og efter hvad, om jeg må spørge

Simon

efter penge

Jensen

det bliver værre og værre

pengene blev stjålet i går

og nu vil I kikke efter flere penge i min taske

hvad ?

Kristine

nej ,vi ville ikke

hør nu efter

vi ville bare se, om vi kunne finde nogen spor

vi havde ikke tænkt os at stjæle fra dig

du må tro os

Simon

vi gør det aldrig mere

jens

( fra baggrunden )

kunne du ikke selv åbne tasken og vise os, hvad der er i den

Jensen

jo, det kan jeg da godt

men der er ikke andet end  mine skolebøger

han åbner tasken og kikker ned i den

Jensen

men hvad er nu det?

jens

hvad er der?

Jensen

her ligger stilene

jens

så har de vel ligget der hele tiden

Jensen

nej, det har de ikke

jeg brugte tasken for en time siden og da lå de der ikke

Simon

så har tasketyven bragt dem tilbage

thandi

hvor er så pengene?

Jensen

pengene?

skidt med dem

jeg mener---

de er der nok ikke

jens

jo, se nu efter

hvis stilene er der, så er pengene der nok også

Simon

orv, hvor er det spændende

altså

thandi

se nu efter, om de ikke er der

Jensen

nej, ikke nu

det kan vente

( han får pludselig travlt med at komme afsted

han smækker tasken i og traver ud)

Simon

sikke travlt han fik

jens

ja, der er noget galt

nu vil jeg have min mad

har åbner tasken ser konvolutten og bliver bleg

jens

hav i alverden

thandi

hvad er der

jens

nåh ikke noget

jeg har bare glemt min mad

thandi

du må få et stykke af mig fordi det er jul

jens

jul siger du jul

der har vi forklaringen

thandi

på hvad

selvfølgelig er det jul

overrasker det dig

jens

hvad

nissen

jul

pengene

madpapir

jeg skal lige

( han løber ud )

thandi

ved I, hvad jeg tror?

Simon

hvad tror du?

thandi

jeg tror slet ikke, der er nogen penge, der er væk

Kristina

hvad?????????????????

thandi

jeg tror, at det med pengene, er noget som Jensen har fundet på, for at få os til at hoppe på den

Simon

hvorfor dog det?

thandi

det ved jeg ikke

jo for at få os til at skrive om det i avisen

selvfølgelig

jens( ind igen )

det tror jeg også

thandi

hvad?

giver du mig ret

du må være syg

jens

hold nu op

det var mig, der tog stilene

Annemette

hvad gjorde du ?

Simon

hvorfor det?

jens

for at narre jeg alle sammen

men det var en dårlig ide

men nu kan det måske bruges til noget

thandi

hvad mener du?

jens

jo da jeg lagde stilene ud

lagde jeg dem i et hjørne udenfor lærerværelset

og fyldte tasken op med det, der var i papirkurven,

men jeg vil sværge på, at der ikke var penge i den taske.

Kristina

det er vel nok skrapt

jens

og nu har vi gået og mistænkt hinanden for at have stjålet tusinde kroner, bare fordi Jensen synes, det er sjovt!

Christian

nu bliver jeg altså gal

hvad skal vi gøre?

jens

vi skal skrive den avis

Louise

ja, og jeg ved, hvad der skal stå i den

der skal stå :

* lærer narrer sin klasse til at tro, at kammeraterne er tyve *

det skal der stå

så kan han jo se, hvad han vil gøre ved det

Henrik

ja, lad os gøre det

det er en god ide

Annemette

det var godt, du sagde det, jens

det der med tasken

jens

årh, hold op

alle ud

tæppe

----------------------------------------------------scene 6

vi er i klasseværelset alle væggene er fulde af avisforsider med tekster

om tasketyvens gerninger

eleverne går omkring og læser

jens's hold arbejder på det sidste og Jensen kommer ind

han ser tilfreds ud

Jensen

nå børn skal vi så se, hvad der er blevet ud af det

det ser jo spændende ud

det var nu en skam, vi ikke fangede tasketyven

det kunne have givet en spændende forside

Asger

jamen denne her forside er også spændende!

Jensen

ja, lad mig se?

avisen holdes frem

der står :

* stiletyven er fundet*

Jensen

stiletyven!

det må jeg sige!

,

han går frem og tilbage, mens han læser højt

imens har eleverne travlt med at fabrikere endnu en side

Jensen

stiletyven fundet

en elev på skolen indrømmede sent i går eftermiddags , at han havde taget stilene op og fyldt Jensen taske  med affald, i vrede over arbejdet med aviserne

problemerne er nu løst og stilene er bragt tilbage.

navnet på den skyldige tilbageholdes  af redaktionen,

da det er uden betydning nu

Jensen

det må jeg sige

det er hensynsfuldt

men mon ikke jeg kan få navnet oplyst alligevel?

så jeg kan straffe den skyldige

jens

mon ikke det var mere vigtigt at finde navnet på den, som stjal de 1000 kr?

Jensen

hvad? hvilke 1000 kr ?

nåh dem-- jooooo

Jimmi

er der 1000 kr eller hvad ?

Jensen

hvad mener du?

Rasmus

vi mener, at det hele bare er en historie, som du har fundet på

Jensen

nej det er det bestemt ikke

5b mangler deres penge

og hvis ikke jeg finder dem inden jul så skal jeg selv betale dem og så får mine børn ingen julegaver

Katrine

ja, og det bliver en kedelig jul

vi  går og mistænker hinanden

Jensen

ja

Hasse

godt så siger vi ,at det bare var for sjov

Michael

men det var det altså ikke

hvem har dog de penge

Asger

og derfor skal denne avisforside også op og hænge nu

( den holdes frem )

* lærer holder elever for nar *

men eleverne klarer skærene.

 De fortæller til avisen, at det var en usædvanlig dårlig ide at beskylde skolens elever for tyveri, bare for at sætte

arbejdet i gang.

den pågældende lærer, der har optrådt så tåbeligt, bør trække sine påstande tilbage.

og betale en bøde

i form af en klassefest

Jensen

det må jeg sige

det var en flot avisforside

ja, jeg indrømmer, at det var et påfund

og et dårligt et.

men arbejdet blev jo bragt til ende alligevel!!!!

Louise

betaler du bøden?

Jensen

ja, det gør jeg.

men jeg synes nu ikke, at vi skal nøjes med en klassefest,

hvorfor ikke tage en tur op i hytten?

alle

ja, jubi,ah, nemlig og mere af samme slags

( Jensen rækker hænderne i vejret for at få lidt ro )

Jensen

hvis jeg lige må få ordet her til sidst

jeg vil bare sige

at I har klaret arbejdet flot

en anden gang er det ikke nødvendigt med den slags numre for at få jer i arbejde

nu ved jeg jo, at I kan

tæppe

Lisbet Kaae Meyer

2 -7-93

Lerager 18

3250 Gilleleje

Seneste kommentarer

16.06 | 07:35

hvorfor kan jeg ikke komme ind og redigere min side,.Jeg kan komme ind og læse den .( jeg har fået ny computer)
den står under musikforsjov.dk

28.12 | 10:29

Jamen, så er det da godt, at I er en dag for langt fremme. Så forsvinder den dag da ikke? Måske er det derfor mor alligevel ikke ringede til moster Sussi i går.

13.12 | 12:21

Kære Holger, jeg synes, du er rigtig god til at skrive vrøvlevers.

01.12 | 09:00

Hej Farmor, du har glemt at skrive om Holgers tur til Glostrup hvor han besøgte Sally

Del siden